0745 11 64 34, 0754 03 18 18
office@unigraphics.ro

Unigraphics

MARKETING ELECTRONIC


Internetul nu este numai o noua forma de mediu. El aduce cu sine un mod de marketing complet nou. Modificand practic nu numai natura unei afaceri si piata, el transforma, de asemenea, si relatia dintre acestea.

Termenul "revolutia InterNetului" a devenit deja aproape derutant. Cu toate acestea, potentialul Internetului de a revolutiona practica in marketing este astazi de netagaduit. Ca o consecinta, practic toate afacerile de lunga durata din "lumea reala" au acum o prezenta foarte activa pe spatiul Web. Multe dintre ele si-au transferat integral modul de operare in Internet. Secretul este dezvaluit ! Ciberspaţiul este considerat acum un loc mult prea important pentru a-l lasa la indemana incepatorilor in ale Internetului.

Specialistii in marketing electronic si-au scos "capul din nisip" si au recunos­cut in cele din urma importanta Internetului ca instrument de marketing. Totusi, ramane un grad mare de incertitudine in ceea ce priveste modul exact de utilizare a acestuia. Se prefigureaza un consens clar de opinie. Marketingul elec­tronic nu se reduce la site-uri Web de ultima generatie si clasificari realizate de motoare de cautare. Inseamna si folosirea Internetului ca o modalitate de a receptiona si de a raspunde corespunzator necesitatilor pietei pe care te afli. Si aceasta la o dimensiune considerata imposibila in trecut.

Mijloace noi, un marketing nou

Internetul nu reprezinta doar o noua tehnologie. El deschide, de asemenea, o cale complet noua marketingului pen­tru produsele si serviciile pe care le ai de oferit. De aceea, secretul reusitei pe Internet este de a intelege diferentele dintre marketingul electronic si practica traditionala a marketingului. Evaluand aceste diferente, vei putea sa ignori manualul de marketing traditional si vei incepe sa gandesti din perspectiva mar­ketingului electronic. Iata cateva dintre caracteristicile-cheie ale marketingului pe aceste noi canale:

Extragere in defavoarea introducerii

Internetui este un mediu mai degraba de tip "extragere" decat de tip "intro­ducere". Aceasta inseamna ca utilizatorii Internetului atrag in directia lor infor­matia dorita. Nu are nici un rost sa faci propaganda firmei tale unor oameni care nu au dorit sa o auda. Iata de ce "spamming-ul" (faptul de a transmite e-mail-uri nesolicitate) este considerat gafa suprema in marketingul electronic.

Afaceri fara intermediari

Unul dintre efectele cele mai radicale ale Internetului este acela pe care spe­cialistii in e-marketing il denumesc dezintermediere. Aceasta inseamna, in prin­cipiu, disparitia intermediarului sau a comisionarului. De exemplu, asa cum o firma isi poate transmite mesajul in mod direct, fara sa se bazeze pe ajutorul jur­nalistilor sau al redactorilor.

Segmente foarte reduse de piata

In vreme ce mediile traditionale difuzeaza acelasi mesaj catre o audienta de masa, Internetui transmite mesajul numai anumitor persoane. Ratiunea de a fi a Internetului este alegerea. Prin utilizarea tehnologiei eficiente a motoarelor de cautare, navigatorii retelei pot alege dintre milioanele de pagini Web exact mate­rialul necesar. Intr-o lume a niselor de piata si chiar a segmentelor reduse ale po­pulatiei, Internetui are, astfel, potentialul de a deveni un instrument de comu­nicare de baza. El iti ofera posibilitatea de a tinti segmentele foarte reduse de piata.

Sisteme de vanzari rapide

S-a calculat ca Internetui se propaga de sapte ori mai repede decat viteza tim­pului normal. Oamenii viziteaza adesea acelasi website de mai multe ori pe saptamana. De aceea, companiile trebuie sa faca toate eforturile pentru a se asigura ca website-ul lor are un continut original si actualizat. Ritmul alert al Internetului mai are o consecinta. Oamenii se asteapta ca la mesajele lor prin e-mail sa se raspunda in maxim 24 de ore.

Puterea si cuvantul Web-ului

Legat de marketingul de viteza este si atat de dinamicul "cuvant al Web-ului". in lumea reala, cuvantul transmis prin publicitatea prin viu grai (fie el bun sau rau) necesita timp pentru a-l construi. Pe Internet cuvantul Web-ului se propaga aproape instantaneu de-a lungul pietelor interconectate.

Fenomenul de polarizare

Internetul are tendinta de a polariza pietele. Cu putini ani in urma se credea ca marketingul de nisa era mult mai potrivit pentru Internet decat marketingul de masa. Succesul companiilor precum Yahoo, AOL sau Amazon au aratat, totusi, ca nu aceasta era situatia. Pe Internet pot prospera atat nisele de piata, cat si pietele de masa. Pentru a reusi online, firmele au de ales. Isi optimizeaza gama de produse pentru a satisface o piata ingusta, dar puternica, sau o extind pen­tru a oferi o vanzare completa de tip "one stop shop" (cumpărături la o singură oprire). Aceasta a dus la noul motto în marketing: „diversifică sau mori".

Cresterea concurentei

Nu conteaza cat de "specializata" este firma ta online. Exista sanse foarte mari ca si altii sa se ocupe cu activitati similare. Internetul a micsorat lumea, dar a marit sem­nificativ dimensiunile pietei. De aceea, trebuie sa adaugi valoare website-ului tau si sa-ti diferentiezi firma vis-a-vis de concurenta.

Confidentialitate datelor pe Internet

Desi Internetul este vazut deseori ca un mediu impersonal, el permite, de fapt, firmelor sa se apropie de clienti mai mult ca niciodata. Asa cum spune Kevin Roberts, presedintele Saatchi and Saatchi: "Oamenii vorbesc deschis si isi comunica unii altora cum se simt pe net. Asta nu se intampla intr-o forma mai clasica de cercetare, cum sunt de exemplu focus grupurile".

Cunoasterea pietei online

Internetui iti creeaza posibilitatea de a gasi mai mult ca niciodata informatii despre clienti si concurenta. Mai mult decat atat, ei pot să afle mai multe despre firma ta. Avantajul e-mail-ului si accesibilitatea website-uriîor inseamna ca ori­care dintre noi are mai putine sanse sa fie ignorat.

Marketingul din perspectiva utilizatorului

Expertii in marketingul electronic sunt de acord, in general, ca secretul unui succes online este marketingul din perspectiva utilizatorului. Aceasta inseamna ca in loc sa începi de la ce faci si cum faci, trebuie sa incepi de la dorintele clientului.

E-marketingui si cei patru P

Marketingul este deseori subdivizat in ceea ce specialistii denumesc "cei patru P": produsul, pretul, pozitia si promovarea. Pentru a intelege intreaga semnificatie a Internetului in acest context, este util a reevalua cei patru "P" din perspectiva marketingului electronic.

Produsul

Specialistii in marketing electronic trebuie sa se gandeasca la diferitii factori asociati cu produsele pe care le comercializeaza. Unul dintre factorii cei mai evi­denti este ca produsul nu poate fi vazut sau atins de catre cumparator, precum se intampla in lumea reala. Asa se explica de ce produse precum CD-uri, carti si calculatoare s-au vandut dintotdeauna mai bine decat produsele alimentare si imbracamintea.

Un alt factor, chiar mai important, care trebuie luat in considerare este cum sa integrezi produsele intr-un continut folositor. Multi dintre expertii Internetului vorbesc despre "produsul informaţie". Prin aceasta expresie se inteleg metode de sporire a valorii produsului prin oferirea de informatii rele­vante si exclusive despre acesta.

Pretul

Exista multe situatii online cand Internetul preseaza scaderea preturilor. Internetul creste sansa cumpararii comparative. In anumite cazuri chiar permite cumparatorilor sa-si stabileasca singuri preturile.

Un alt factor care trebuie luat in considerare este acela ca a cumpara la preturi mai mici implica un risc minim din partea utilizatorilor Internetului. Astfel, ei vor fi incurajati sa isi faca primele cumparaturi de pe un website. Pretul este un factor important in atragerea utilizatorilor catre cumpararea de produse online. Dar nu este deloc singurul. Site-urile care favorizeaza informatii utile si inter­actiune bilaterala au tendinta de a atrage mai multi cumparatori. Si aceasta chiar dacă preturile lor nu sunt cele mai scazute.

Poziţia

In lumea reala, localizarea este deseori vazuta ca un factor de marketing extrem de important. Magazinul tău este bine amplasat sau biroul tau are o adresa prestigioasa. Acest fapt poate avea cu siguranta efect asupra reusitei in materie de marketing. Pe de alta parte, pe Internet adresa reala unde iti desfasori activitatea devine aproape irelevanta. Oriunde te-ai stabili esti capabil sa ajungi la oameni din intreaga lume. Cu toate ca limitarile geografice sunt practic eli­minate, diferentele culturale raman. De exemplu, daca ai in vedere o audienta internationala, trebuie sa iei in seama optiunile privind limba. De asemenea, este necesar sa ai pe site-ul tau un convertor valutar.

Promovarea

Internetul iti permite sa-ti promovezi personal afacerea. Decat sa te bazezi pe reclama sau pe jurnalisti sa iti transmiti mesajele, mai bine comunici direct cu publicul tau de piata. Internetul este un mediu de tip "extragere", mai degraba decat unul de tip "introducere". Astfel, reclama platita nu este deseori la fel de eficienta ca metodele de marketing gratuite. Acestea ar fi prezentarile in motoarele de cautare sau contributiile grupului de discutii.

Una dintre cele mai eficiente forme de promovare online este cea orala, cunoscuta sub numele de "marketing viral". Cum pietele pe Internet sunt inter­conectate, publicitatea pozitiva (sau negativa) se poate propaga cu o viteza incredibila. Aceasta inseamna ca mesajul promotional trebuie sa fie intotdeauna in concordanta cu si de preferinta sa incorporeze punctul de vedere al pietei.